Banner image

Aino Health Management: FinlandCare avaa ovia ja tuo uskottavuutta

 


FinlandCare on kustannustehokas tapa kartoittaa kohdemaan markkinatilanne ja kiinnostus yrityksen palveluun tai tuotteeseen, sanoo toimitusjohtaja Jyrki Eklund.

 

Aino Health Management Oy:n missio on pitää ihmiset töissä – ja pitää ihmiset töissä terveenä. Vuonna 1994 perustetun yrityksen toiminta keskittyy keskisuuriin ja suuriin organisaatioihin sekä julkishallinnon että yksityissektorin puolelta, ja niiden terveys- ja työkykyjohtamisen kehittämiseen. Monipuolisen konsultoinnin lisäksi yritys tarjoaa terveysjohtamisen tueksi Healthdesk puhelinpalvelua ja erilaisia sähköisiä työvälineitä, kuten järjestelmän joka kytkee yhteen esimiehen, työntekijän ja työterveyshuollon ja työeläkevakuutusyhtiöt.

 

Aino liittyi FinlandCare-ohjelmaan vuonna 2012. Toimitusjohtaja Jyrki Eklundin mukaan suurimmat yrityksen kansainvälistymiseen liittyvät haasteet ovat oikeantyyppisten partnerverkostojen ja sidosryhmien saaminen ja niiden manageeraaminen.

 

"Kun toimitaan eri maissa ja erityyppisissä kulttuuriympäristöissä, silloin muodostuu myös aika tärkeäksi se, että minkälaisten kumppanien kanssa sitä työtä tehdään. FinlandCare on avittanut oikeiden kanavien ja lähestymistapojen löytämistä."

 

Ovet auki ja verkostot käyttöön

 

Ainon näkökulmasta FinlandCare on luonut hyvää pohjaa suomalaisen terveysalan osaamisen esilletuomisessa.

 

"Mielestäni FinlandCare toimintamallina on pystynyt avaamaan sellaisia ovia, jonne yrityksen olisi omatoimisesti ollut ensi vaiheessa hyvin vaikea päästä. Se on tasoittanut tietä monessa mielessä. Tietysti sitä ei pidä unohtaa, että yrityksille jää vastuu hyödyntää ne ovien avaamiset", sanoo Eklund.

 

FinlandCaren kautta monet suomalaiset terveys- ja hyvinvointialan yritykset ovat ensi kertaa tutustuneet myös toisiinsa, mikä on luonut uusia mahdollisuuksia niin kotimaassa kuin ulkomailla.

 

"Uskoisin ja toivoisin sen vaikuttavan pitkässä juoksussa siihen, että opimme paremmin tekemään yhteistyötä. Maailman mittakaavassa olemme kuitenkin monet aika pieniä yrityksiä, jolloin yhteisesiintyminen tuo myös enemmän voimaa ja uskottavuutta."

 

Lupaavaa konsortioajattelua

 

Eklund on huomannut miten FinlandCare-ohjelman puitteissa on pikkuhiljaa alkanut muodostua konsortio-tyyppistä ajatusta ja yhteistyötä, jossa hieman saman tyyppiset organisaatiot pystyvät toiminnallaan tukemaan toisiaan.

 

"Näin meillä on ehkä jatkossa paremmat mahdollisuudet kilpailla isoja kansainvälisiä toimijoita vastaan, tai maita joilla on kovemmat resurssit panostaa kansainvälistymiseen, kuten Yhdysvallat ja Saksa."

 

Kumppanin kanssa tarjouspyyntökilpailuun

 

Aino osallistui silloisen ulkomaankauppaministerin Alexander Stubbin ja pääministerin Jyrki Kataisen vetämälle delegaatiomatkalle Arabiemiraatteihin.

 

"Monessa mielessä matka oli hyvä kokonaisuus. Saimme lyhyessä ajassa aika monia ovia auki ja Suomea tunnetuksi terveys- ja hyvinvointisektorilla", kertoo Eklund.

 

FinlandCaren Arabiemiraateissa pidetystä tilaisuudesta poiki myös Ainon ensimmäinen kumppanuus paikallisen organisaation kanssa.

"Se on johtanut siihen, että olemme jo mukana hyvinkin isossa tarjouspyyntökilpailussa. Uskoisin, että aika moni yritys on tämän delegaation jälkimainingeissa sitä omaa työtään jatkanut ja hyödyntänyt siellä syntyneitä kontakteja."

 

Kustannustehokasta kartoitusta

 

Eklund lämpimästi suosittelee FinlandCare-ohjelmaa alan yrityksille.

 

"FinlandCare on monille yrityksille erittäin hyvä ja kustannustehokas tapa kartoittaa kohdemaan nykytilanne, tulevaisuudensuunnitelmat ja ehkä jopa ihan spesifi kiinnostus siihen omaan palveluun tai tuotteeseen. FinlandCare auttaa niiden suhteiden rakentamiseen mitä tarvitaan, että asiat lähtisivät mahdollisesti eteenpäin.