Banner image

Commit sai otteen asiakkaasta FinlandCare -ohjelman avulla

 

Käytä FinlandCare -ohjelmaa yrityksellesi sopivalla tavalla, neuvoo Commitin toimitusjohtaja Markku Myllylä.

 

Terveydenhuollon organisaatioille ratkaisuja kehittävä ohjelmistoyritys Commit perustettiin vuonna 1989, mutta suuntasi määrätietoisesti kansainvälistymisen polulle vasta pari vuotta sitten. Yrityksellä on tällä hetkellä muutamia asiakkaita Pohjois-Euroopassa ja Venäjällä. Commitin ratkaisuilla hallitaan radiologian, leikkaustoiminnan ja seulonnan työnkulkua, resursseja ja laatua.

 

FinlandCare -ohjelma käynnistyi alun perin ajatuksesta tarjota terveydenhuollon palveluita ulkomaalaisille, kun taas Commit vie pääosin teknologiaa, ATK-ohjelmistoja ja tietotekniikkaa. Miten ohjelmaa voi hyödyntää teknologiayrityksen näkökulmasta?

 

"Meillä on erilaiset tarpeet kuin yrityksillä, jotka myyvät niin kutsuttua terveysturismia. Nämä ovat hyvin eri tavalla myytäviä tuotteita, joilla on eri viestit ja kohderyhmät. Meillä on harvoin tarvetta esimerkiksi kuluttajamarkkinointiin, katumarkkinointiin tai näkyvyyteen lehdissä", toteaa Myllylä.

 

Commit on kuitenkin jo saanut konkreettista hyötyä FinlandCare -jäsenyydestään. Myllylän mukaan ohjelman parasta antia ovat sen luomat mahdollisuudet luoda suoria, henkilökohtaisia kontakteja ulkomaisiin ostajiin.

 

Enemmän uskottavuutta, vähemmän Runebergia

 

Commit valitsee matkakohteensa harkiten ja tekee yhteistyötä muiden suomalaisten palveluntarjoajien  kanssa silloin, kun FinlandCare -ohjelman delegaatiomatkat kohdistuvat yrityksen kannalta mielenkiintoisille markkinoille kuten Venäjälle ja Lähi-Itään.

 

"FinlandCare kokoaa helpommin kohtalaisen kokoisen delegaation sateenvarjon alle. Kun saamme isomman porukan yhteen, niin se myös houkuttelee paremmin toimijoita sieltä ostavalta puolelta eli niitä jotka ostavat palveluja, mutta myös teknologiaa", kertoo Myllylä.

 

Ennen kaikkea, FinlandCare -ohjelman järjestämät ministerivierailut ja erilaiset delegaatiot avaavat ovia ja antavat pienemmillekin yrityksille lisää uskottavuutta.

 

"Se on ihan eri juttu kuin lähteä yksin maailmalle seikkailemaan ja puhumaan kuin Runeberg, että pääsisi edes tapaamaan ihmisiä. Esimerkiksi yhdellä FinlandCare -matkalla kerroin eräälle jälleenmyyjällemme, että olin tavannut sen ja sen henkilön terveysministeriössä. Jälleenmyyjä totesi, että häneltä oli mennyt puoli vuotta saada audienssi kyseisen ostajan kanssa, mutta me tapasimme hänet ministerivaltuuskunnan tiimoilta välittömästi."

 

Myllylän mukaan monessa maassa Finpron ja muut FinlandCaren toimijat ovat myös onnistuneet löytämään yllättävän hyviä kontakteja jälleenmyyjistä loppuasiakkaisiin.

 

Kolmas kerta otteen antaa

 

Commitin tavoitteena on, että merkittävä osa yrityksen liikevaihdosta tulisi ulkomailta muutaman vuoden sisällä.

 

"Haastavaahan se on, mutta FinlandCare on hyvänä apuna, kun sitä osaa käyttää omalle yritykselle sopivalla tavalla. Sen lisäksi ohjelman jäseneksi liittymisen kustannukset ovat ihan marginaalisia verrattuna siihen, mitä pienikin yritys oikeasti käyttää matkailuun", sanoo Myllylä.

 

Myllylä kannattaa lisää kohdennettuja toimenpiteitä samaan maahan. Eikä vain kerran, vaan ainakin kolme kertaa samaan paikkaan.

 

"FinlandCare järjesti kolme matkaa Arabiemiraatteihin, jossa tapasimme hyvin paljon samoja ihmisiä. Se on alkanut tuottaa tulosta. Olen päässyt siellä kyllä ihan kunnolla loppuasiakkaaseen kiinni.