Banner image

Helsinki Hospital: FinlandCare pisti kansainvälistymisen aikataulut sekaisin positiivisella tavalla

 

FinlandCare on tuonut suomalaisten huippukirurgien perustamalle sairaalalle näkyvyyttä, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

 

Vajaa vuosi sitten toimintansa käynnistänyt Helsinki Hospital on kokeneiden suomalaisten kirurgien perustama yksityissairaala, jossa hoitoon pääsee nopeasti ja potilaan hyväksi käytetään viimeisimpiä hoitomuotoja ja uusinta teknologiaa. Bulevardilla Helsingin keskustassa sijaitsevan sairaalan potilaskeskeinen suunnittelu pyrkii tarjoamaan mahdollisimman inhimillisen hoitokokemukseen.

 

Helsinki Hospitalin bisnesmalli on toimia yhteistyökumppanina vakuutusyhtiöille, itse maksaville asiakkaille, muille lääkärikeskuksille sekä kaupungeille ja kunnille. Yrityksen myynti- ja markkinointijohtajan  Heli Vähäsillan mukaan ulkomaisten potilaiden houkutteleminen sairaalan korkealaatuiseen hoitoon on ollut suunnitelmissa alusta alkaen, ja kansainvälistymisen tavoitteeksi on asetettu 10 prosenttia liikevaihdosta. Helsinki Hospital liittyi FinlandCare-ohjelmaan keväällä 2014.

 

"Meillä tosin oli ajatus, että keskitytään ensin Suomen markkinaan ja mennään ulkomaille ensi vuonna, mutta jouduimme muuttamaan suunnitelmia, kun FinlandCare toi meille mahdollisuuksia lähteä Venäjälle ja Lähi-Itään. Ohjelmaan liittyminen pisti minun aikataulut sekaisin, mutta positiivisella tavalla! Puolessa vuodessa on tapahtunut paljon hyviä asioita", kertoo Vähäsilta.

 

Delegaatioita ja kontakteja

 

Helsinki Hospital keskittyy vaativampaan kirurgiaan kuin muut alalla olevat yritykset. Se tarkoittaa syöpäkirurgiaa, selkäleikkauksia sekä vatsan, kaulan, suun ja leuan alueen kirurgiaa sekä  korjaavaa plastiikkakirurgiaa. Sairaalassa toimii myös haavakeskus, jossa hoidetaan hyvin vaikeahoitoisia, tapaturman tai sairauden aiheuttamia haavoja. Yrityksen konsepti ja huippuosaaminen on jo herättänyt kansainvälistä kiinnostusta ja sairaala on saanut paljon ulkomaisia vierailijoita FinlandCaren kautta.

 

"Esimerksi Venäjältä on tullut terveysministeriön delegaatioita ja myös Lähi-Idästä delegaatio. Kaikki ovat tuoneet meille lisäkontaktointia. Johtava lääkärimme Esa-Pekka Pälvimäki lähtee nyt lokakuussa Dubaihin viikoksi ja myös se kontakti tuli puhtaasti FinlandCaren kautta", sanoo Vähäsilta.

 

"Olin itse Pietarissa syyskuun lopussa ja nyt on Moskovan matka lokakuun lopussa, jossa tapaamme paikallisia lääkäreitä, terveysalan ihmisiä ja vakuutusalan ihmisiä. Rehellisesti sanottuna, ilman FinlandCare-ohjelmaa meillä ei olisi mitään resursseja lähteä itse ulkomaille tässä vaiheessa".

 

Markkinointia Venäjällä

 

Suomalainen markkinointitoimisto Promaco valikoitui Helsinki Hospitalin kumppaniksi Venäjällä, missä se toimii myös FinlandCaren viestintävetäjänä.

 

"Se oli tuttu ja turvallinen tapa käynnistää yhteistyö tosi nopeasti. Kun aloitettiin Venäjän markkinointi Promacon kanssa se tarkoitti sitä, että perustettiin meille VKontakte -sivut, joka on paikallinen Facebook, ja tehtiin hakusanaoptimointia Googleen ja Yandexiin. Se starttasi torstaina ja sunnuntaina tuli ensimmäiset kolme kyselyä venäläisiltä potilailta meidän palveluista. Nyt olemme tehneet onnistuneen suusyöpäleikkauksen venäläiselle potilaalle, jolle oli kotimaassa kerrottu, että mitään ei ole tehtävissä", kertoo Vähäsilta.

 

Helsinki Hospital, Mehiläinen ja Docrates järjestivät oman tilaisuuden toimittajille Pietarissa.

 

"Se oli yleisestä ohjelmasta erillinen aamupalatilaisuus, mutta FinlandCare oli siinä mukana. Kaikki kutsutut toimittajat saapuivat paikalle ja yllätykseksi sinne tuli myös television kuvausryhmä, mikä oli hienoa."


Kotimaista yhteistyötä ulkomailla

 

Helsinki Hospital löysi myös uusia suomalaisia yhteistyökumppaneita FinlandCaren Venäjän matkan kautta.

 

"Pietarissa jokainen yritys piti päivällä luennon toiminnastaan ja tapahtuman jälkeen oli luontevaa jäädä turisemaan toisten suomalaisten yritysten kanssa. Olisin toki voinut etsiä yhteistyötahoja Suomessakin, mutta se olisi vienyt enemmän aikaa kuin tutustua moneen alan yritykseen vieraalla maaperällä muiden kanssa", sanoo Vähäsilta.

 

Helsinki Hospital on esimerkiksi tehnyt yhteistyösopimuksen Med Groupin kanssa ja sen MedFlight palvelu on jo tuonut ulkomaisia potilaita sairaalaan.

 

"Haluamme tehdä mahdollisimman laajasti yhteistyötä täällä Suomessa muiden terveysalan yrittäjien ja yritysten kanssa, jotta voimme myös yhteisrintamalla viedä ulospäin tätä osaamista."

 

Tukea kansainvälistymiseen

 

Vähäsilta suosittelee lämpimästi FinlandCare -jäsenyyttä myös muille alan yrityksille.

 

"Tapaamisia on tarpeeksi ja FinlandCaresta viestitetään todella hyvin. On uutiskirjeitä ja nettisivuilla materiaalipankki, joka toimii erittäin hyvin. Ja mikä parasta, ulkomaan markkinointiin saa avustusta jos neljä yritystä ilmoittautuu yhteishankkeeseen, jolla tuotetaan esimerkiksi venäjänkielistä materiaalia."

 

Vähäsilta on tyytyväinen, että pääministerinkin erityisavustaja on kysellyt häneltä Helsinki Hospitalin kokemuksia FinlandCare-ohjelmasta ja muistutellut tukimahdollisuuuksista. Kaikille jäsenille on tärkeää, että FinlandCare näyttää olevan iso asia myös ministeritasolla.

 

"FinlandCaren kehitysjohtaja Ulla-Maija Laiho työ ja elinkeinoministeriöstä on tullut tässä matkan varrella tosi tutuksi meille, ja vastaa puhelimeen että ”Heli mikä hätänä” tai ”Heli kuinka voin auttaa”. On hienoa, että voi vaihtaa kuulumisia ja soitella, että meillä oli nyt tämmöinen juttu, mitäs olette mieltä. Se lämmittää. FinlandCare on ollut meille aidosti hyvä juttu."