Banner image

HoviKoti pääsi ketterämmin Singaporen markkinoille FinlandCare -ohjelman kautta

 

HoviKodin näkökulmasta ohjelma tarjoaa myös paljon mahdollisuuksia suomalaisyritysten vientiyhteistyölle.

 

Hoiva- ja hyvinvointiliiketoiminnan ja -palveluiden kehittämiseen keskittynyt HoviKoti liittyi FinlandCare -ohjelmaan vuonna 2014. Kuuden Suomessa sijaitsevan hoivakodin lisäksi HoviKodilla on myös ikääntyviä suomalaisia palveleva yksikkö Fuengirolassa Espanjan Aurinkorannikolla.

 

”FinlandCare tuli kuvioon mukaan, kun päätimme lähteä aktiivisemmin ulkomaille. Tavoitteemme on, että joskus tulevaisuudessa yli puolet liikevaihdosta tulee ulkomailta”, kertoo HoviKodin toimitusjohtaja Jussi Peltonen.

 

Vauhtia vientiin Singaporesta

 

HoviKoti on osallistunut FinlandCaren matkoihin Venäjälle.  Lisäksi Yhdistyneistä Arabiemiraateista on myös käynyt vierailijoita Suomessa. Tuorein ja aktiivisin kohdemarkkina on kuitenkin Singapore, missä HoviKoti vieraili osana FinlandCaren delegaatioita marraskuussa 2014 ja helmikuussa 2015. Peltosen mukaan molemmat matkat olivat tiiviitä ja työntäyteisiä.

 

”Aamulla hypättiin taksiin, päivällä oli 3-4 palaveria ja illalla palattiin hotelliin. Vierailu, jossa ministeri Laura Räty oli mukana, toi meille toimijana selvästi lisää uskottavuutta paikallisten silmissä ja antoi hartioita markkinoilla etenemiselle.”

 

Singaporessa olisi ollut vaikeata päästä vauhtiin ilman FinlandCarea. Ei ole helppoa päästä isojen organisaatioiden puheille, jos ei ole joku auttamassa oven avaamisessa”, sanoo Peltonen.

 

Uusia hankkeitakin on jo vireillä.

 

”Olemme pitäneet kontakteja lämpimänä ja tehneet todella paljon työtä. Tuntuu, että se kantaa hedelmää. Meillä on nyt kolme erilaista hankeaihiota Singaporessa, joita viedään siellä eteenpäin.”

 

Huhtikuussa HoviKoti saa erinomaista näkyvyyttä Ageing Asia Innovation Forumissa, jossa Jussi Peltonen pääsee myös kertomaan ratkaisuistaan. Aiheena on teknologian hyödyntäminen ikäihmisten kotona selviytymisessä.

 

Yhteistyö parantaa mahdollisuuksia

 

FinlandCaren järjestämät ulkomaanmatkat ovat myös tarjonneet HoviKodille antoisan tilaisuuden tutustua muiden suomalaisten yritysten tuote- ja palvelutarjoamaan ja pohtia mahdollista yhteistyötä.

 

”Välillä on istuttu alas jo ennen matkaakin muun muassa koulutuspuolen toimijoiden kanssa ja mietitty miten voisimme paketoida meidän substanssiosaamista ja heidän palveluja esimerkiksi perehdytykseen ja henkilökunnan koulutukseen liittyen”, kertoo Peltonen. Hovikoti toimii mielellään pilottiympäristönä eri teknologiatoimijoille, jotka haluavat kokeilla tai jatkokehittää tuoteitaan tai palveluitaan. Kumppanuusverkoston rakentaminen eri tyyppisistä toimijoista parantaa kaikkien mahdollisuuksia päästä keskustelemaan loppuasiakkaan kanssa.

 

”Suomessa on todella paljon erittäin spesifiä ja kehitettyä teknologiaa mikä voisi auttaa ikäihmisiä tai erityisryhmiä, mutta ne yritykset eivät välttämättä ole päässeet markkinoille kotimaassa tai maailmalla, koska heiltä on puuttunut kumppanuusverkostostaan se toimija, joka toimii siellä asiakkaan kanssa”, sanoo HoviKodin  liiketoiminnan kehityspäällikkö Graziella Vartola.

 

Hovikoti haluaa olla hyvä kumppani, jonka toiminnan kylkeen on helppo tulla ja olla mukana verkostossa. Siitä syntyy laajempi mahdollisuus viedä suomalaista osaamista.

 

”Nämä eivät ole yhden yrityksen juttuja vaan toimitaan aika tiiviissäkin verkostossa. Välillä tuntuu, että yritysrajat hämärtyvät, kun tehdään uusia juttuja”, kertoo Peltonen.

 

Nopeasti kiinni liiketoimintaan

 

HoviKoti suosittelee FinlandCare -ohjelmaa yrityksille, joilla on aito halu lähteä ulkomaisille markkinoille, jotka kuuluvat FinlandCaren kohdemaihin. Oman tuotteen tai palvelukonseptin pitää kuitenkin olla hiottu valmiiksi ja sen toimivuus testattu Suomessa ennen kuin sitä lähdetään viemään maailmalle.

 

”Esimerkiksi Singaporessa ostetaan maailmanluokan ratkaisuja. Ei pääse kauhean pitkälle jos paketti ei ole hyvin kasassa”, toteaa Peltonen.

 

HoviKodin kokemus on, että FinlandCaren kautta pääsee vikkelämmin kiinni liiketoimintaan kohdemaassa.

 

”Kyllähän se polku on kivisempi jos sitä lähtee ihan yksikseen raivaamaan. Kaikki aika ennen varsinaisen liiketoiminnan käynnistämistä aiheuttaa kustannuksia, joten myös siinä mielessä nopeus on tärkeä juttu.”

 

Peltosen mukaan FinlandCare on edistänyt suomalaisten yritysten yhteistyötä, mutta hän toivoo lisää panostusta toimijoiden keskinäiseen verkottoitumiseen ja isompien palvelukokonaisuuksien kehittelyyn.

 

”Kapealla sektorilla eteneminen voi olla hankalaa. Jos samaan pakettiin pistetään enemmän tavaraa se voi olla kokonaisvaltaisempi ja käydä helpommin kaupaksi. Se antaa myös paremmat mahdollisuudet pienemmille toimijoille.”

 

Selkeä fokus ja tekemisen meininki

 

HoviKodin näkökulmasta FinlandCare -ohjelma erottuu positiivisesti aikaisemmista vienninedistämishankkeista.

 

”Toiminnan pitää kasvaa ja olla tuloksellista ja syntyä liikevaihtoa. Tässä ohjelmassa on aidot elementit saada aikaiseksi sellaista eikä vain tutkia, perehtyä ja kokeilla”, sanoo Vartola.

 

Peltosen mukaan FinlandCaren tukihenkilöt muistavat aina mainita, että aktiviteeteista pitää syntyä kannattavaa liiketoimintaa.

 

”Fokus pysyy hyvin siinä ja se lämmittää yrittäjän sydäntä. Samoin kokemusten jakaminen on ollut tosi avointa porukan kesken. On ollut kiva huomata, että siellä on semmoinen tekemisen meininki, joka tarttuu. Ollaan aidosti iloisia toistemme onnistumisista”, sanoo Peltonen.