Banner image

Medanta meni Aasian markkinoille tyylillä ja FinlandCaren tuella


Medantan mukaan FinlandCare -ohjelma luo kasvuedellytyksiä myös pk-yrityksille.

 

Laadukkaita työasuja terveydenalan ammattilaisille sekä potilasvaatteita valmistava Medanta perustettiin vuonna 2008. Medantan tyylikkäissä vaatteissa yhdistyy sporttimainen muotokieli ja joustava, hyvin hengittävä ja laitospesun kestävä materiaali, joka tarjoaa erinomaisen käyttömukavuuden.

 

Medantan kehittämä vaihtoehto perinteisesti epämukaville ja laitosmaisille työasuille sai hyvän vastaanoton Suomessa ja herätti myös ajatuksia yrityksen kansainvälistymisestä.

 

”Ajattelimme pari vuotta sitten, että Skandinavia on meille lähin markkina ja se voisi olla kaikista luontevin askel kasvaa”, kertoo Medantan markkinointijohtaja Anu Kivelä, joka perusti yrityksen yhdessä toimitusjohtaja Taina Steinerin kanssa.

 

”Vähän kokeilimme Tanskaa ja Ruotsia, mutta huomasimme, että pienenä yrityksenä se olisi vaatinut todella paljon enemmän taloudellista satsausta ja henkilöresursseja. Ruotsiin olemme myyneet tuotteita jo 2010 lähtien, mutta se on ollut aika pientä. Ehkä myös Euroopan taloustilanne vaikuttaa siihen, että tanskalaiset ja ruotsalaiset yritykset haluavat pysyä uskollisina niiden kotimaisille toimittajille.”

 

Askel kansainvälistymisen pikakaistalle

 

FinlandCare tuli mukaan Medantan markkinontikuvioihin noin vuosi sitten, kun Kivelä tapasi FinlandCaren toiminnanjohtajan Meria Heikelän Pekingissä.

 

”Huomasin, että meillä on selkeästi samat tavoitteet, kun kuulin markkinoista joihin FinlandCare kohdistaa toimintaansa. Ohjelmaan liittymisen kustannus ei ollut kovin iso, joten kynnys lähteä kokeilemaan oli aika matala.”

 

Kivelä on nyt vieraillut kolmesti  Singaporessa FinlandCaren järjestämillä matkoilla ja Medantan markkinointipäällikkö Satu Ahvenainen osallistui ministeri Susanna Huovisen Dubai-Abu Dhabi -delegaatioon. Melko lyhyen FinlandCare -jäsenyyden aikana Medantalle on jo ehtinut tapahtua paljon mielenkiintoista.

 

”Huomasimme nopeasti, että esimerkiksi Arabiemiraattien ja Singaporen markkinat aukeavat meille selvästi helpommin kuin Ruotsin ja Tanskan markkinat. Se on hyvä, koska Euroopan taloustilanne ei näytä lähitulevaisuudessa kauheasti kohentuvan.”

 

Matkat tuottavat hedelmää

 

Kivelä on varsin tyytyväinen FinlandCaren matkojen järjestelyihin ja antiin. Esimerkiksi Singaporessa ohjelmaan kuului yritysvierailuja sekä tapaamisia päättäjien ja ministeriöiden edustajien kanssa.

 

”Siellä on paikallinen konsultti, joka tuntee markkinan hyvin. Hänellä on hyvä verkosto, koska hän itse on paikallinen vaikuttaja. Hän buukkaa meidät heti ylimmälle mahdolliselle tasolle kuten Terveysministeriöön, jossa päätöksiä tehdään.”

 

Medanta on päässyt markkinoimaan tuotteitaan suoraan potentiaalisille asiakkaille Singaporessa.

 

”Syyskuun seminaarin jälkeen, joka liittyi vanhustenhoitoon, sain sieltä viisi erittäin hyvää liidiä. Kun menin marraskuussa olin varannut jatkotapaamiset näiden samojen asiakkaiden kanssa ja siitä poiki työasujen testikäyttöä”, kertoo Kivelä.

 

”Meidän tuotteiden kohdalta voi sanoa, että se test drive on ihan paras juttu, koska tuotteet ovat niin hyviä! Kun käyttäjä kokee kuinka erilainen meidän vaate on verrattuna perinteisiin työvaatteisiin, niin ei siinä enää tarvitse paljon argumentoida vaan vaate myy itsensä. Meille on myös tärkeätä saada pilottikokeilua Aasiassa, koska ilmasto on hyvin erilainen.”

 

Ensimmäinen tilaus Dubaista

 

Tammikuussa Kivelä suuntasi jälleen Singaporeen, tällä kertaa ministeri Laura Rädyn delegaatiossa. Hän varasi ylimääräisiä matkapäiviä tavatakseen jälleen samoja asiakkaita.

 

”Viimeisellä Singaporen reissulla meille löytyi myös jälleenmyyjä ja toinenkin retaileri, joka toimii siellä skandinaavisten terveysteknologioiden jälleenmyyjänä ja on halukas kartoittamaan markkinoita meidän tuotteelle Hong Kongia myöten. Aina nämä matkat poikii jotakin”, toteaa Kivelä.

 

Helmikuussa markkinointimatkojen jatkumo tuotti konkreettisia tuloksia, kun Medanta sai Dubaissa ensimmäisen tilauksen Terveystalon kokoiselta, Medeor -sairaalaketjulta.

 

”Sinne tulee meidän Medanta-Flex materiaalista samat mallit kuin mitä myymme Skandinaviassa, mutta Aasian mitoituksella ja uniikeissa brändiväreissä Medeorin yritysilmeen mukaan.”

 

Yhteistyötä suomalaisyritysten kanssa

 

Kivelä uskoo vahvasti, että näyttävä referenssi avaa ovia uusiin asiakkuuksiin niin Singaporessa kuin muillakin Aasian markkinoilla. Medanta laatii parhaillaan sopimusta singaporelaisen maahantuojan kanssa ja tekee yhteistyötä myös toisen suomalaisen yrityksen kanssa.

 

”Yksi FinlandCaren tärkeä anti on se, että pystymme jakamaan kokemuksia ja vaihtamaan ajatuksia muiden suomalaisten yritysten kanssa. Ei ehkä toisteta samoja virheitä kuin joku muu on mahdollisesti tehnyt.”

 

”Tässä huomaa, miten verkostoituminen kannattaa. On helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa edetä kumppanien kanssa, jotka jo toimivat markkinoilla, kuin lähteä yksin sooloilemaan.”

 

Lisää kustannustehokkuutta ja painoarvoa

 

Medanta työllistää kuusi vakitusta työntekijää. Pienyrityksen näkökulmasta FinlandCare -jäsenyys kasvattaa organisaation resursseja merkittävästi. Kivelän mielestä ohjelman panos-tuotos suhde on kohdallaan.

 

”Se on kustannustehokasta, kun lähtee ottamaan ensimmäisiä askeleita kansainvälistymisessä, koska siellä on osaavat kumppanit ja paikallinen konsultti, joka avaa niitä ovia. Loput on sitten yrityksestä itsestä kiinni. Se vaatii tosi paljon työtä, mutta helpompaa siinä on hiihdellä kun on latu auki.”

 

Ja mikäs sen mukavampaa kuin mennä ministerin vanavedessä kättelemään paikallisia ministereitä ja kertomaan suomalaista ilosanomaa.
”Se saa ihan erilaisen painoarvon, kun että mä täältä pienyrittäjänä soittelen että ’Anu Kivelä Arabiasta morjens, mulla olis ihan mahtava tuote ja haluan näyttää tätä teille.’ Voi olla, että joudun aika kauan soittamaan ennen kuin pääsen tuotteitani esittelemään tai löydän oikeat partnerit markkinoilla.”

 

FinlandCare luo kasvuedellytyksiä

 

Kivelän mukaan FinlandCare on oivallinen yhteistyötaho, koska se mahdollistaa kasvuedellytykset myös pk-sektorille eikä vain perinteisille isoille vientiyrityksille.

 

”Kannattaa kuitenkin tarkkaan miettiä omat tavoitteet ja mitä hakee ohjelmalta. Silloin saa sen parhaimman hyödyn, eikä hajota pienenä yrityksenä resursseja liikaa.”

 

Viimeisen puolen vuoden aikana pitkiä kansainvälistymisaskeleita harpponeen Medantan tulevaisuudennäkymät ovat valoisat ja kasvuhalujakin löytyy.

 

”Emme halua jäädä nykyiseen kokoluokkaan, vaan haluamme kasvaa. Silloin pitää uskaltaa myös”, sanoo Kivelä.

 

”Totta kai kotimarkkina on tärkeä ja meillä on vielä paljon varaa kasvaa täällä. Mutta tulevaisuuttahan me tässä rakennetaan ja meillä on nyt verkot vesillä kansainvälisillä markkinoilla. Siihen täytyy myös varautua, että se vie aikaa.”

 

”Meidän täytyy mennä sen paikallisen asiakkaan ja kulttuurin ehdoilla eikä voida muuttaa maailmaa kaikilta osin. Mutta mukaan kannattaa tulla.”