Banner image

Metropolia panostaa koulutusvientiin FinlandCaren tuella

 

Ammattikorkeakoululle FinlandCare on tärkeä kumppani, joka avaa ovia kansainväisille markkinoille. Metropolia Ammattikorkeakoululla on jo vuosikymmenten kokemus kansainvälistymisestä, mutta terveysalan koulutusvientiä se harjoittaa vasta neljättä vuotta. Päätös liittyä FinlandCare -ohjelmaan oli helppo tehdä.

 

”FinlandCaren painopistealueet Persian-lahdella ja Venäjällä sopivat meille tosi hyvin. Se oli melkoinen piristysruiske, kun liityimme ohjelmaan ja asioita rupesi tapahtumaan”, sanoo Metropolian koulutusvientiasiantuntija Marianne Pitkäjärvi. Koulutusvientiasiantuntijoina toimivat myös Aija Ahokas, Toini Harra ja Jerry Ketola.

 

Pitkäjärven mukaan Metropolian oman vientiliiketoiminnan infrastruktuurin kehittäminen on vienyt aikansa, mutta tulevaisuudennäkymät ovat lupaavat.

 

”Olemme uskoneet tähän vahvasti alusta lähtien. Kansainvälisen liiketoiminnan käynnistäminen vaatii myös aikaa ennen kuin löytää oikean verkoston ja luo luottamukselliset suhteet potentiaalisiin asiakkaisiin. Mutta nyt olemme siinä tilanteessa, että voimme oikeasti tehdä tarjouksia ja toteuttaa hyväksyttyjä tarjouksia.”

 

Ensimmäiset vientikaupat

 

Metropolia on osallistunut monelle FinlandCaren järjestämälle matkalle Aasiaan, Persianlahdelle ja Venäjälle. Aija Ahokkaan mielestä FinlandCarella on hyvä malli matkojen ja tapahtumien järjestelyyn.

 

”Ennen matkoja tulee aina kysely mitä kontakteja haluaisimme nähdä ja mitä tavoittelemme seminaarilta tai reissulta. Osallistumislistan saamme etukäteen ja FinlandCare antaa myös hyödyllistä taustatietoa eri maiden markkinatilanteesta.”

 

Metropolian ensimmäiset vientikaupat tulivat Virosta ja Venäjältä. Venäjältä on tullut koulutettavia terveydenalan ammattilaisia Helsinkiin ja Metropolia on myös lähettänyt kouluttajia Pietariin. FinlandCaren Pietarin alueella järjestämissä seminaareissa on aina ollut osallistujia myös eri puolilta Venäjää.

 

Ministeri vahvistaa uskottavuutta

 

Myös Persianlahden alue on erityisen kiinnostava Metropolian vientimahdollisuuksien näkökulmasta.

 

”Kokemuksemme on ollut, että matkoille kannattaa mennä varsinkin jos ne ovat ministerijohtoisia. Delegaation painoarvo on toinen, kun ministeri on mukana – se lisää uskottavuutta. Kun voi näyttää valokuvan, jossa  ollaan ministerin vierellä Kiinassa, niin se auttaa uusien ovien avaamiseen”, kertoo Ahokas.

 

”Pari kertaa meillä on ollut rehtori mukana matkalla ja vastapuoli on ollut ministeritason henkilö, mikä on ollut hieno kombinaatio.”
Suomessa Metropolia on myös vastaanottanut FinlandCaren järjestämiä delegaatioita muun muassa Omanista, Arabiemiirikunnista, Saudi Arabiasta ja Venäjältä sekä ulkomaisia toimittajia, jotka tekevät juttuja FinlandCaren jäsenyrityksistä.

 

”Se tarjoaa tilaisuuden päästä esittäytymään ja antaa meille arvokasta markkinatukea.”

 

Näkyvyyden lisäksi FinlandCare tarjoaa jäsenilleen myös apua markkinointisisältöjen rakentamiseen.

 

”On tärkeä miettiä mitä kannattaa kullekin asiakasryhmälle tarjota. FinlandCare tarjoaa hyödyllistä tietoa ja kulttuurista asiantuntemusta asiakaskunnasta”, sanoo Ahokas.

 

Yhteistyötä suomalaisyritysten kanssa

 

FinlandCare on myös edistänyt Metropolian verkostoitumista muiden suomalaisten jäsenyritysten kanssa.

 

”Ohjelmassa on mukana kokeneita kansainvälisiä toimijoita ja voimme oppia paljon heiltä. Joidenkin kanssa olemme jo päässeet yhteistyön kehittelyyn ’tuote tai palvelu plus Metropolian koulutus’ -konseptilla. Esimerkiksi Pikkujätti ja Docrates tulevat olemaan vahvasti mukana meidän seuraavassa projektissa”, kertoo Toini Harra.

 

Metropolia on käynyt keskusteluita myös monen muun yrityksen kanssa, mutta läheskään kaikkia mahdollisia kumppaneita ei ole vielä ehditty saattaa yhteisen pöydän ääreen. Harra ehdottaakin FinlandCarelle aktiivista roolia uusien tuotepakettien konseptoinnissa yhteistyössä yritysten kanssa.

 

”Matkoilla aina tapahtuu ja puhutaan paljon, mutta kun palataan Suomeen niin kaikilla on omat kiireensä ja joskus hyvät ideat jäävät ajatuksen tasolle. FinlandCare voisi koordinaattorina varmistaa, että saadaan kaikki tehot irti toiminnasta. Koko ohjelman tavoitteena on, että rakennetaan suomalaisen terveysalan osaamisen kärkituotteita ja siinä me halutaan olla mukana.”

 

Korkeakoulut kiinnostuivat viennistä

 

Metropolia oli ensimmäinen ammattikorkeakoulu, joka liittyi FinlandCare -ohjelmaan. Nyt myös muut korkeakoulut ovat kiinnostuneet ohjelmasta. Pitkäjärven mukaan korkeakoulujen rahoitus- ja säädösohjauksen uudistus on lisännyt motivaatiota liiketoiminnan kehittämiseen.

 

”Täytyy sanoa, että kyllähän siihen kannattaa muidenkin ammattikorkeakoulujen liittyä. Siellä on kansainvälisen viennin ammattilaisia, jotka osaavat ne kuviot ihan toisella tavalla kuin me opettajat ja tutkijat.”

 

Optimismia ja aitoa kumppanuutta

 

Pitkäjärven mukaan FinlandCaren parasta antia on jäsenten ja asiakkaiden kuunteleminen ja auttaminen.

 

”FinlandCare haluaa aidosti meidän pääsevän eteenpäin. He ovat erittäin palvelualttiita ja antavat mielellään oman osaamisensa käyttöön. Jos asiakassuhteessa jokin meinaa ajautua väärille raiteille, niin he tarjoavat heti apua. He tiedottavat hyvin ja vuorovaikutus on aika nopeata, eikä tarvitse pitkään odotella vastauksia.”

 

Metropoliassa ollaan optimistisia koulutusviennin kasvun suhteen.

 

”Verkot on nyt vesillä laajemmassa määrin kuin vuosi sitten. Meillä on sellaista osaamista, jota maailmalla tarvitaan ja varmasti kaupaksikin menee. Hyvältä näyttää, mutta keskeneräisistä diileistä ei voida vielä virallisesti puhua,” sanoo Pitkäjärvi.

 

”Erityinen toiveemme olisi tietysti, että FinlandCare ohjelma jatkuisi, koska se on Metropolian näkökulmasta arvokas ja tärkeä ohjelma, joka avaa meille ovia kansainvälisille markkinoille.”